Navigon 70 Premium Live

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Navigon 70 Premium Live op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

Ron145 23-05-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Premium Live

Heb de Navigon sinds december. Ging in februari kapot. Het heeft twee maanden geduurd want de tweede was al gelijk defect. Uiteindelijk de derde deed het en heb van NAVIGON (ook om gevraagd) een verlenging van de live service gratis gehad. AL met al sportief.

De 3d city mode is compleet maar dan ook compleet waardeloos. In Rotterdam ging hij automatisch over en mijn NAvigatie liep ongeveer 60 meter achter op waar ik was. Je hebt er echt niets aan, het zijn blokken en ze kloppen ook absoluut niet niet met de werkelijkheid. Processor is ook te traag, ik ga er dingen vaaf halen om te kijken of hij sneller wordt.

Inkijkhoek is slecht voor de bestuurder is hij goed maar richt hem op je. Je bijrijder ziet alleen een zwart vlak.

Apparaat is zoal gezegd traag in bepaalde modes. De normale 2 en 3d werkt prima.
Satteliet vinden duurt wel eens een tijdje maar dat kan er aan liggen dat ik hem weinig gebruik. Ik heb hem met name gekocht voor vakanties en die keer dat ik ergens moet zijn waar ik nooit kom.

Live services werkt goed en klopt ook. Google, weer, events benzine etc werkt allemaal.

Kaarten lopen achter.

Voor vakantie is hij perfect. Je kan veel POI downloaden zoals MErian Scout en de groene gids van Michelin of elk ander POI bestand wat je kan vinden. Routes met de auto kunnen er ook op gezet worden en er zitten er al een leuk aantal in met NAvigon sigthseeing (ook te downloaden.

Ik zat te twijvelen tussen de TOM TOM 1005 en deze. Echter TOM TOM heeft geen support op zijn website voor dat ding. Dus geen POI's etc. Aangezien ik hem met name voor vakantie in D heb gekocht is dit nog steeds de beste koop voor mij.

Er kan een microsd in. Navigatie is als harde schijf te beanderen en je kan hem dus tweaken.

Al met al voor mij de goede koop

Jomahuru 05-04-2011
Geschreven voor: Navigon 70 Premium Live

Ik ben het niet eens met de reviews zoals hieronder wordt beschreven. De 70 Premium Live is de 3e Navigon die ik heb. Nadat mijn 8450 Live gestolen was heb ik weer besloten om een Navigon te kopen. Uiteraard lijkt de 70 Premium Live zeer veel op de 8450 Live en ben ik bekend met de mogelijkheden die er zijn. Het installeren van Live services is ook nu weer kinderlijk eenvoudig (een voordeel van de 70 is dat er geen losse module meer nodig is; simkaartje zit nu in het toestel zelf). De Live service is 15 mnd gratis te gebruiken en werkt ook nu weer perfect. Ik meen zelfs te bespeuren dat Live nog sneller contact maakt met de server. Voor 19 euro heb ik Freshmaps voor 2 jaar erbij gedaan, dus dat valt ook wel mee. Een klein nadeel vind ik dat er maar 1 mannenstem in te stellen is, maar goed....dat is maar hoe je het bekijkt. Verder zat bij de 8450 een geheugenkaartje erbij en bij deze 70 niet (een beetje jammer). Nogmaals; Ik verwacht ook van deze navigon weer de vertrouwde kwaliteit

Leonardo2000 14-03-2011

--------Update review, 14-3-2011---------
Na een half jaar lang met de Navigon gereden te hebben ben ik nu weer de trotse bezitter van een echte TomTom 1005.
De druppel waarom ik de Navigon in allerijl van de hand heb gedaan was niet zozeer het armzalig geluid en de bekende slechte beeld kwaliteit, en dat ik vaak de verkeerde kant opgestuurd werd, veel nodeloos omrijden, rotondes die Navigon laate zien die er niet zijn en andersom... Doorgaande wegen waar ik van Navigon moet omkeren omdat ze doodlopend zijn (op een vaste route naar Oudenbosch).
De reden dat ik direct klaar was met Navigon was dat Navigon met het voorstel kwam om mijn firmware te gaan updaten middels de al klaar staande OK button.
Geen waarschuwing vooraf om eerst te backuppen... Maar ja, bij slimme apparaten gaat dat automatisch als onderdeel van je firmware update (zoals ook met mijn Blackberry het geval is).
Omdat de menu opties en mogelijkehden op de Navigon nogal sumier waren (en ook maar slechts een enkele stem beschikbaar was) besloot ik toch te gaan updaten.
De update ging niet snel en eindigde op laatst in mededelingen zoals: "terug zetten fabrieksinstellingen". Vreemd, want je wil natuurlijk je eigen instellingen behouden.
Eenmaal klaar waren ook al mijn favorites gewist!
En daar zaten locaties bij die Navigon zelf niet kon vinden, en ik omslachtig met pen en papier door middel van lengte en breedte graad heb moeten ingeven. Alles weg en foetsie!!
Dus mijn eerder gemaakte backup dan maar terug zetten, deze was maanden eerder nog gemaakt. Maar helaas, Navigon melde mij dat hij de eerdere backup niet kon terugvinden, dus was ik toch echt alles kwijt!

Ik heb geen moeite meer genomen om de favorieten weer helemaal opneiuw in de Navigon te programmeren en binnen vijf minuten had ik de TomTom 1005 via internet gekocht. Deze kwam de volgende dag in huis, ik heb hem nu een week.

Het eerste dat opvalt is het hoogwaardige scherm, deze is net als de schermen van i-Phone, mijn Blackberry 9700 en mijn Canon 550D camera van hoge kwaliteit; glimmend, diep zwart met een zeer hoog contrast en hoge lichtintensiteit.
Spiegeling? Geen last van, maar misschien als je hem onder de juiste hoek op je ruit zet dat je wel de zon kan terugvinden? Dat zou raar zijn, want hij zit immers laag op de ruit...
Het scherm is een verademing op het vale doffe contrastarme scherm van Navigon waar ik al weer een half jaar mee rond reed.

Een ander punt dat opvalt is het geluid, deze is veel voller van klank en ook nog eens veel luider. Het klink niet zo ielig, schetterig en vervormd als die van de Navigon. Bovendien is hier wel veel keuze uit vele stemmen. En een rijke keuze aan opvallende geluiden voor flitspalen (tegenover Navigon slechts een niet zo opvallende stem, die toch al te pas en te onpas “pas op” roept, en waardoor het bijna niet opvalt als hij een keer “pas op, gevaarlijk punt” zegt. En dan heb je geheid een prent!

Dan wordt er door TomTom een firmware update voorgesteld.
Ik zoek vergeefs naar een backup mogelijkheid, maar vind die niet...
Met opgekrulde tenen laten ik TomTom de firmware update uitvoeren, met de ergste vreze... De update blijkt een fluitje van een cent, en tot mijn verbazing waren mijn favorites er daarna nog steeds! Ook mijn instellingen die ik gedaan had waren er nog steeds. Hier kan Navigon nog wat van leren!

Plaatsen van de TomTom in de houder kan met je in het donker, want de TomTom klikt zichzelf automatisch in de houder met stekker. Druk op de knop en je scherm staat binnen een enkele seconde...
Heel wat anders dan bij Navigon waarbij je in het donker eerst op zoek moest naar een klein USB stekkertje en dat dan ergens in een gaatje in de Navigon moest zien te peuteren. Dat kostte me altijd de nodige tijd. Uiteindelijk gaat Navigon dan wel vanzelf aan (handig) maar een snelle en makkelijke montage is toch echt iets anders...

De route plaatjes van TomTom zijn net een stukje strakker en duidelijker dan de mooie boompjes/natuur weergave van Navigon.
En de Real 3D City beelden, waarvoor ik Navigon ook had gekocht? Ik heb dat pakket per ongeluk twee maal gekocht bij Navigon, waarvan bij eerste keer de activeringscode niet werkte. Daar kreeg ik geen support van Navigon voor om dat op te lossen, en dus moest ik het nog maar eens een keer kopen... vond Navigon.
Eenmaal dubbel betaald bleek Real 3D City View niet meer te zijn dan grijze legostenen in het scherm, waarvan de grootte niet een in verhouding stonden met de gebouwen waar je langs reed.
En de mooie plaatjes van prachtige gebouwen op Navigon schermen zoals de plaatjes in Google laten zien?
Geen idee... ik heb ze nooit op mijn Navigon Premimium 70 Live gezien... Misschien uit een goede 3D game gejat of zo, en erin gekloned? Ik weet niet waar ze vandaan komen, maar ze hebben in ieder geval niets met Navigon te maken.
Any way, ik heb van mijn dwaling geleerd, ben weer terug bij TomTom. Wat een verademing!

Met vriendelijke groet, Leo

---------3e review 07-03-2011----------
De Navigon berekent je route sneller dan menig ander systeem.
Helaas niet zonder fouten, en dat resulteert nogal vaak in nodeloos lang rondrijden en omrijden in minder bekende omgeving. En zeker niet zelden!
Maar ook op bekende routes wil hij je graag wat side viewing geven in straatjes waar je niets te zoeken hebt.
Soms gaan routes die hij eerder goed deed opeens fout, zonder dat er ook maar verkeersobstakels als wegwerkzaamheden of files zijn, gewoon zomaar.
Drukke wegen waar hij je opstuurt worden opeens bestempeld als doodlopend... rij je door dan mag je opeens toch je weg vervolgen.
Ooit loodste hij me, op weg van Deurne naar Eindhoven bij Helmond van de Hoofdroute af. Ik werd overal door smalle straten gestuurd en kwam na 15 minuten omrijden opeens weer op de hoofdroute, waar alles nog steeds prima doorreed. Alleen wel flinke vertraging opgelopen.
Ik heb 3D City View. Je ziet prachtige afbeeldingen daarvan op internet, ze lijken snapshots uit 3D games. Helaas heb ik die nog nooit op mijn scherm gezien, daar zijn het saaie grijze blokken waarvan de afmetingen niet kloppen in verhouding met de gebouwen die je passeert. Die 3D City View liet Navigon mij trouwens twee maal betalen, waarvan 1 keer de activeringskey niet eens werkte! Weg geld, en de Helpdeks van Navigon gaf geen enkele support! Ze zouden me terugbellen, hebben ze nooit gedaan.
Het scherm is contrastarm, en grijs, als een beetje licht opvalt, dan zie je niet veel meer.
Firmware update gedaan, omdat het volgens Navigon Fresh nodig was. Je zou verwachten dat de software dan eerst een backup van je favorieten en je instellingen maakt. Maar helaas, vanmorgen na die update was het hele systeem leeg, en zelfs alle eigen instellingen foetsie.
Een locatie heb ik heel ingewikkeld met lengte en breedte graad heel diep in het menu moeten achterhalen, achterop een tankbon schrijven en toen bij favorieten deze lengte en breedte graad weer moeten intikken, omdat het apparaat nergens een optie heeft zoals TomTom: "Deze locatie opslaan".
Ik heb direct de TomTom Go 1005 via internet gekocht. Ik heb hem bij mijn broer gezien, en het ding is 10x mooier en beter dan Navigon.
Mooi contrastrijk scherm ook!
Zo'n Navigon misstap zal ik niet meer maken. Straks nog even met mijn voorwiel van de Ford Pickup over de Navigon heen, en al mijn frustraties van het afgelopen jaar zijn weer opgelost!
Groeten, Leo

---------2e review 26-10-2010----------
Ik heb de Navigon 70 Premium Live nu enkele weken in gebruik.
Er zijn handige zaken aan, zoals de snelle standby mode die reageert op het insteken en uitrekken van de voedingsstekker! Zeer handig.
Maar een navigatiesysteem mag je ook eisen aan stellen voor een goed beeld (zeker met een 5" scherm!) en een luid vol geluid.
En een correcte routeberekekening natuurlijk.
Helaas schort daar nogal wat aan, zoals uit onderstaand verhaal blijkt.

Maar eerst eesn over het kopen van de opties en service bij het apparaat:

Ik heb gezien dat het kennelijk met Navigon software mogelijk is om twee maal voor dezelfde service af te rekenen.
Ik blijk twee maal aan de flitspalen info betaald te hebben, een maal bij aanschaf, en later weer:

Details van de bestelling

Art.-nr.: D09010002
Prijs 24,95 €
Verzendkosten 4,95 €

Totaalbedrag Incl. btw 378,90 €

Omdat ik geen up-to-date informatie leek te krijgen dacht ik dat de Flistpalen-info niet werkte, en dat ik deze kennelijk nog niet gekocht had.
Navigon Fresh attendeert mij er op dat ik deze voor bijna 30 euro kan kopen...

Details van de bestelling
Bestelnummer: 973945
Besteldatum: 7-okt-2010 19:41:26
NAVIGON Flitspalen-info
Art.-nr.: D09010002
Prijs 29,95 €

Achteraf bleek ik deze al te hebben, maar laat Navigon Fresh je in de waan dat je het beter maar opnieuw kan aanschaffen.
Navigon laat je gewoon nog een keer afrekenen aan een service die je al had, en geeft daarover geen terugkoppeling dat je teveel betaald heb.
Een flink minpunt, echt heel erg slecht!

Een service waarvoor ik betaald heb maar die niet geactiveerd kan worden:
NAVIGON City View3D
De per email toegestuurde Activeringscode geeft: "Invalid Product Combination."

Gebeld met Navigon:
Klanten uit Nederland bellen: 0900-0400468
Starttarief 0,045€. Iedere minuut kost 0,30€ tot een maximum van 15 euro, plus het gebruik van uw mobiel telefoon.
Eenmaal aan het bellen kom je wel met gemak aan die 15 euro belkosten, het duurt een kwartier voordat ik iemand te spreken krijg.
Na duur telefoon gesprekken is wel een case nummer (CAS-255027-GZW6 ) maar wordt er geen contact meer met je opgenomen door Navigon.
Geen oplossing voor de vele kosten die je aan dit systeem hebt.

Gebruikerservaring, nadelen:
- Schermcontrast is erg klein, en met een beetje zon al niet meer te zien.
Het is duidelijk een hardware probleem, de touch screen werpt een grijze waas over het scherm,
waardoor het contrast weg is. Dat is een hardware probleem die niet met een firmware update op te lossen is.
- Kijkhoek is klein, een beetje voorover of achterover kantelen en het beeld is niet meer te zien.
- Geluid is erg matig; zacht en blikkerig geluid.
- Routes: Toevoegingen aan huisnummers zoals 18A kunnen niet ingegeven worden, er wordt dan gezegd dat het nummer niet bestaat en voorgesteld dan maar naar nummer 1 te rijden.
- Als ik op nummer 18A de huidige positie wil opslaan, dan is deze optie nergens te vinden, dus volgende keer wordt ik weer naar nummer 1 gestuurd. Jammer.
- Opslaan van adressen: ALLEEN HOOFDLETTERS ZONDER LEESTEKENS
- Na een uur rijden valt tijdens de rit het systeem van de voorruit af en klettert via het dashboard op de grond. Maar het zat wel met de "handige" clip met maximale kracht op de schone vooruit. Via het snoer valt hij nog op te vissen, want de stekker is er in blijven zitten, hopelijk heb ik het ding niet beschadigd, want het ging nogal hard. Duurzaamheid durf ik daardoor niet hoog over op te geven.
Aangezien ik niet rook biedt de asbak hier een betere gepaste plaats aan de Navigon door er de voet in te zetten.
- Bij Eindhoven wil ik langs Aairport naar de randweg, wordt ik wordt richting Maastricht gestuurd.
En dan kun je niet meer veranderen en moet je verplicht 25 minuten omrijden!!! Handig, zo'n systeem!
- Live 3D weergave gebouwen zien zoals ze zijn... Nou, echt niet! Het zijn alleen maar grijze blokjes.
- Het extra betalen voor NAVIGON City View3D levert niets op, het is kennelijk niet geimplementeerd.
- Geluid voor flitscontroles is niet in te stellen.
- Slechts 1 mannenstem beschikbaar, niet configureerbaar.
Navigon Fresh blijft voorstellen de Flispalen-info te kopen, ook al heb je er al twee maal voor betaald.
- Duur servicenummer zonder bruikbare feedback.

Advies:
Zonde van het vele geld en het gebrek aan service!
De Navigon 70 Premium Live is het huidige topmodel, maar zijn geld zeker niet waard door de vele onvolkomenheden.
Oriënteer beter op de TomTom Go 1005 die ook een 5" scherm heeft.
Ik ken TomTom al jaren, en ook daar is wel wat op aan te merken... Maar Navigon spant de kroon!
Met deze Navigon ben ik helemaal klaar!
Terug naar de TomTom, even wachten tot de Go 1005 er is...
En niet vergeten, belangrijk, eerst de reviews lezen!

Leo

---------1e review 10-10-2010----------
Ik heb Sinds vorige week de Navigon 70 Premium Live, het topmodel van Navigon.
Hiervoor ben ik steeds TomTom gebruiker geweest, van de 720 opgeklommen naar de 950, maar nooit echt tevreden geweest over TomTom.
De Navigon heeft een iets groter scherm en zou ook prachtige 3D weergaven van gebouwen en snelwegen hebben, inclusief de blauwe borden boven de snelweg.
Helaas, maar in de 3D mode zijn er in de bebouwde kom alleen platte grijze vlakken zichtbaar voor wat huizen en gebouwen moeten voorstellen.
Daarbij is het scherm nogal flets, en de kijkhoek gering. Er is geen contrastregeling aanwezig, maar door het scherm iets voorover of achterover te kantelen varieert het contract van heel licht flets naar heel donker flets.
Er zit niet echt veel licht in, zeker geen briljant scherm, en er zit een touchscreen voor dat als een vaag flets filter functioneert.
Het is duidelijk dat dit een hardware probleem is dat niet met een firmware update op te lossen is.
Voor het 3D beeld, en al helemaal niet voor een mooi beeld hoef je deze Navigon 70 Premium Live niet te kopen.
Verder worden flistpalen een "gevaarlijk punt" genoemd. Als je dar niet op bedacht bent, dan pas je op een brede overzichtelijke weg niet je snelheid aan, maar zit je te kijken wat er nou gevaarlijk zou kunnen zijn...
Geluiden kan je niet veranderen, opstart logo's en background zijn voor zover ik uitgezocht heb niet aan te passen, skins zouden er wel zijn er wel, maar heb ik nergens kunnen vinden.
Ook op het systeem tref je geen autosymbolen of bitmaps aan voor logo's etc.
Een beetje leuk tweaken is er dus niet bij.
Verder valt op dat het geluid in de hardste stand nog altijd niet heel luid is en al wat schetterig en vervorm klinkt.
Er is maar een Nederlandse mannenstem beschikbaar, en als dxe begint te praten: "Na 300 meter...", dan klink het eerste woordje "Na" als een schore buzzer..
Mooi is dat je na het starten van een route gelijk drie opties in verschillende kleuren krijgt. Je moet goed lezen en een keuze maken, want anders start de navigatie niet. zo zijn er na het kiezen van je favoriete route toch nog een aantal keuzes op het scherm nodig, en dat is rijdende weg niet echt handig als je ook op het verkeer letten.
Heel handig is echter dat er in en uitgezoomd wordt aan de hand van je snelheid.
Ook handig is dat na het uittrekken van de voedings stekker het systeem naar de standby modus gaat.
Voor mensen die uitkijken naar een mooi navigatiesysteem met een subliem scherm zou ik adviseren eens naar de neiuwe TomTom 1000 te kijken.
Achteraf is de Navigon erg teleurstellend en had ik toch maar liever de TomTom gehad.
Wegen die al een jaar afgesloten zijn wordt je bij TomTom ondanks de mapshares en kaartcorrecties gewoon overheen geloodst, terwijl je er niet door kan.
Maar ja Navigon valt ook flink tegen.
Even aftellen, en ik mak een van mijn vrienden er misschien nog blij mee...

Peep 27-10-2010
Geschreven voor: Navigon 70 Premium Live

Momenteel heb ik de premium 70 live vier weken in bezit. Ik kan me niet vinden in de negative uitlatingen van de vorige schrijver. Bovendien heeft Navigon niets te maken met de fouten die je zelf maakt lijkt me.
Hiervoor heb ik ook een Navigon gehad en daar was ik ook zeer tevreden over. Ook deze brengt me waar ik wezen moet. Het beeldscherm waarover al zoveel is gezegd geeft bij mij een goed beeld en ik kan het goed bekijken. De stem dat is natuurlijk heel persoonlijk maar mij stoort het niet. Het was leuker geweest als je een stem kan kiezen en wie weet komt dat nog bij een update. De routekeuze is handig en de het duidelijke overzicht in het menu en de snelle fix is gewoon goed te noemen. De drie D is geweldig om te zien maar minder is de reality vieuw. Je ziet niet alleen grijze vlakke zoals de vorige spreker verteld dat valt bij mij wel mee maar erg kleurrijk en duidelijker wordt het voor mij niet. Je kan de optie uit zetten. Minder vind ik zelf de live service. Het zit er nu bij maar ik zal geen betaal abonnement hierop nemen. Verder mis ik wel de active houder. Nu moet je steeds zelf de 12 volt aansluiting maken en dat vergeet ik wel eens.
Kortom prima apparaat met enkel minpuntjes. Wie heeft dat niet.